Hajar's FotoPage

By: Hajar Mohamed Yussof

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Sunday, 28-Jan-2007 20:36 Email | Share | Bookmark
Popia Basah

 
 
Disebabkan teringin nak makan popia basah..maka hari ni buat le berdasarkan resepi Ida...tapi sengkuang takde, cari dah kat ASDA..takde gak jadi kita ganti ngan taugeh utk ditumis ngan udang kering tu Bab kulit popia lak...kita guna kulit popia yg biasa yg jual kat supermarket tu..kita didihkan air..angkat biarkan dlm 5 minit, lepas tu kita celur je kulit popia tu...kalau buat sekeping kena hati2 kerana ia mudah carik jadi kita ambik 2 keping sekaligus..w/pun 2 keping ok je tak tebalpun...jadilah popia basah...Jadi Ida...kita cut n paste je resepi Ida di sini ye..tq resepi popia basah yg sedap ni



POPIAH BASAH

kulit popiah
timun sagat halus
carot sagat halus
telur rebus hancurkan
kacang tanah - goreng dan tumbuk
bawang goreng
taugeh - celur
sengkuang (sagat - tumis ngan bawang putih + udang kering + serbuk perasa , masak kejap aje agak2 supaya tak layu sangat - kalau tak ada sayur nie pun ok jugak)
**kita tumis sekali sayur2 tu**

Sambal hitam/sos utk sapuan

cili kering + bawang merah + bawang putih - blend
gula merah
serbuk perasa - kita ganti ngan sos ikan
gula putih sikit
petis / otak udang

1. Tumis cili + otak udang + gula merah + gula putih + serbuk perasa (agak2 lee ya)
bab nie tak ada sukatan, buat mcm masak sambal lee..
2. Dah siap sambal tu sejukkan dulu baru sapu atas kulit popiah dan letakkan semua sayur2 tadi
3. Kemudian letak telur rebus, bawang goreng dan kacang tanah - gulung
4. Dah gulung popiah tu sapu sedikit sambal atas popiah tadi....(kita tabur sedikit kacang di atas sambal tu pulak)

Nota Kaki: Setelah buat beberapa kali popia basah ni, kulit popia tu boleh celup dlm air suam je atau celup dlm air masak sejuk pun takpe...kulit dia tetap lembut dan boleh dibuat sekeping sekeping bukan 2 keping spt yg mula2 kita buat

quote***
MamaFami
: Mama cuba tgk ni utk buat kulit popia http://myresipi.com/top/detail/122

Zakiah: ha..ah kena kreatif duk kat sini n tgk fp org lain utk makan cam kat m'sia..
Ida: betul tu Ida...janji dpt ngap

Gie: Dah buat ye...kempunan ada isi ke


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net