Hajar's FotoPage

By: Hajar Mohamed Yussof

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Sunday, 10-Jun-2007 14:12 Email | Share | Bookmark
Puding Lapis Cendul@Chaca

Ha..ha...nama je puding lapis cendul..tapi cendulnya takde... mana le nak cari cendul kat bradford ni, apatah lagi nak buat sendiri...paham2 je le , jadi kita gantikan ngan chaca (sepupu kpd cendul): apa le malang buat puding ni...leh tertukar tepung jagung dlm bhn A kpd tepung kastad itu satu hal...lepas tu lapisan bawah puding ni terlembut le pulakk sudah le buat puding ni utk dibawa ke rumah kak shikin yg buat makan2 kat umah dia...ishkk, bawak le jugak...ikut kak shikin le nak jamu ke tak ..kita tak dapat g umah k.shikin sbb anis n aisyah kena chicken pox le pulak...moralnya di sini jgn main campak2 je bahan tanpa ikut sukatan yg resepi asal tu bagi, kalau tak terer masak cam saya Apa-apa pun kita tepek resepi asalnya disini...

Puding Lapis Cendul@Chaca

Bahan A
400 ml air
100 ml santan
80 g cendul - kita guna bubur chaca yg tlh direbus
70 g gula pasir
1/2 tbsp makan tepung jagung
1 tbsp serbuk agar2 - kita guna agar2 tali tu..
1 sudu teh esen ros - kita tak buh pun

Bahan B
500 ml air
200 ml susu segar
100 g gula merah
100 ml santan
80 g cincau dihiris halus - kita tak buh jugak
2 tbsp tepung kastad
11/2 sudu makan serbuk agar2
1 sudu teh esen vanila
sedikit garam

1. Utk bhn A, kacau semua bhn kecuali cendul di atas api hingga pekat.Tutup api
2. Masukkan cendul dan kacau rata
3. Masukkan dlm acuan, sejukkan seketika
4. Utk bhn B, larutkan tepung kastad dgn sedikit susu, campurkan semua bhn kecuali cincau...masak hingga pekat
5. Masukkan cincau dan kacau rata
6. Tuangkan bhn B atas bhn A...sejukkan



Sementara kita tak gi umah k.shikin sempat lak buat projek Japanese Souffle Cheese Cake ngan anis...krim keju dah lama benor dlm peti ais tu, nanti expired pulak..lagipun kek ni bestest le rasanya



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net