Hajar's FotoPage

By: Hajar Mohamed Yussof

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 14-Aug-2007 17:43 Email | Share | Bookmark
Nasi Lemak Sambal Sotong + Udang

 
Ini bukan menu breakfast tapi menu lunch ..tak tau dah nak masak apa, layan nasi lemak le tambahan kat luar dr pagi hujan tak berhenti...makan panas2 lepas tu lelap2 jap, best gak..kan..kan..kan



Nasi Lemak

Beras
Santan
Bawang merah - dimayang
Halia - dihiris
Sedikit garam

1. Masukkan kesemua bahan dlm rice cooker, masak seperti nasi biasa...leh gak masukkan ikatan daun pandan utk menambahkan keharuman nasi lemak

Sambal Sotong + Udang

Sotong
Udang
Bawang merah - blend
Bawang putih - blend
Cili kering - blend
Tomato puri
Sos ikan - takde leh ganti ngan garam
Gula

1. Tumiskan bhn blend hingga wangi
2. Masukkan sotong dan udang, kacau sebentar
3. Masukkan tomato puri, biarkan sebentar di atas api
4. Agak sambal nak pekat, perasakan dgn sos ikan dan gula...tutup api

Hidangkan nasi lemak bersama sambal, telur rebus dan hirisan timun


***KitaSembangPulak***
Muna:
hi Muna..lama tak mkn nasi lemak tu bermakna kena buat le nanti
MamaFami: betul sesangat tu mama..menu apapun tak kisah, janji perut kenyang
Hanieliza: Kak Liza masak lagi sedap..siap org tempah berkilo-kilo lagi tu
Mamasya: ha ah...nasi lemak ni dah versatile cam gak roti canai...tengah malam buta pun ada org makan
Meorjay: setuju yg mana satu...nasi lemak versatile ke...ngantuk lepas makan nasi lemak

Daalia: jemput makan Daalia, jangan malu2
Mama @nis: t/kasih gak buat kunjungan balas dialu-alukan mencuba resepi tapi fp org lain lagi canggih manggih

Lee Lin: tulah...lelap2 lepas mkn tu yg leh badan bagai dipam-pam cam belon
MaDiHa: anak2 kita pun suka makan nasi lemak...tapi depa makan ngan telur rebus je, sambal, timun tolak tepi

Boxhousestudio: salah rumah apa...takdak sapa2pun mai pagi tadi


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net