Hajar's FotoPage

By: Hajar Mohamed Yussof

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 21-Aug-2007 17:37 Email | Share | Bookmark
Udang Masak Merah

 
Udang masak merah ni merupakan kegemaran anak2 kita...kalau masak lain payah depa nak makan...semasa masak biasanya kita kira ada berapa ekor udang..sebab senang nak cakap sebelum depa makan, setiap sorang dapat berapa ekor...kalau tidakkk, silap hari bulan ada yg lari cari batu belah batu bertangkup



Udang Masak Merah

Udang
Bawang merah - blend
Bawang putih - blend
Halia - blend
Bawang besar - hiris
Sos tiram
Sos tomato
Sos cili
Cili hijau - hiris
Garam
Gula

1. Tumis bhn blend hingga wangi
2. Masukkan udang, kacau hingga udang nampak kemerah-merahan
3. Masukkan sos tiram, sos tomato dan sos cili, kacau sebati
4. Masukkan hirisan cili hijau dan bawang besar, biarkan seketika
5. Perasakan dgn garam dan sedikit gula..tutup api

***KitaSembangPulak***
Muna:
t/kasih
Jie jie: yo ko...lenkali leh make nasi dage ngan ude ni pulok
Nur: mesti takleh capai punya...capai kat dapur sendiri le, lama dah tak update tu
dOd: achik dilla ni asyik tergoda je...menu diapun menggoda gak
Ana: laa ciannya, anak2 n hubby tak mkn udang...nanti kita bg sikit...tuunnnggguuuu
Cak: ye ke...sib baik lepas kawen allergic hilang...kalu tidakk, tengok udang je le
Mamasya: laa anak tak suka gak..takpe janji mama dia suka
Rawcanvas: w'salam...silakan supaya terpenuh keinginanmu ittew
Lee Lin: ada gua tapi tak tau kat mana...tu yg catu siap2
Masriyah: takde le menu special hari2...kita ni semekin, kdg2 makan semekut 4 semegi, duk kat semejid
Murid siam: he..he..stonehenge ada kat uk ni, kalu lari tak sampai...kena naik kete zafira tau
MamaFami: cedok je mama, kita tak marah punya
Mso & farah y: salam...ala, gatal leh garu kan, janji selera terpenuh...kitapun ada resdung tapi belasah je
Jiran: air tebu air kelapa, nak bagi dah habis la

Roylazim: ya...kdg2 tukang masak yg makan lebih
Rfah: selera anak2 kita serupa ye
Boxhousestudio: senang bahagi2 dulu supaya adil & takde yg kecik hati
Mama Ilman: tergoda gak...mesti penggemar udang nie

Mama @nis: he..he...memang kena bahagi sama rata...bila takde yg kecik hati, baru seronokkan...sama2 & tq kpd tuan asal resepi nasi dagang tu
Rinnchan: betul tu...esp. sate memang kena bg sama byk...kuahpun, he..he..aduh siap ada yg hirup tu yg kena catu betul2

Nadzri: silakan... moga bisnes sukses


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net