Hajar's FotoPage

By: Hajar Mohamed Yussof

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 25-Oct-2007 20:47 Email | Share | Bookmark
Akok

 
Lepas masak masakan perak...kita masak lak makanan kelantan, baru adilkan Kita ambik resepi ni dr myresipi oleh Zaliana...cuma tang telur tu kompius sikit, guna telur itik atau telur ayam atau campur2 sebab sesetengah resepi yg kita tengok ada yg guna telur itik dan campuran telur itik dan ayam. Kita guna telur ayam dan cik abang kita kata sedap..(.semuanya sedap kalau tanya ) muhammad pun makan banyak w/p rupanya tak secantik yg Zaliana buat T/kasih pada tuan empunya resepi



Akok

5 biji telur
200 ml pati santan
100 ml air
150 gram gula manisan (gula melaka)-boleh kurangkan ikut selera
30 gram tepung gandum
3 helai daun pandan- disiat-siat
2 cubit garam halus

1. Masak air bersama gula melaka hingga mendidih. Tutupkan api.
2. Masukkan santan. Tunggu suam sedikit, kemudian masukkan telur,tepung dan daun pandan, gaul rata.Tapiskan untuk menghilangkan ketulan tepung.
3. Panaskan oven pada suhu 200 darjah celcius. Panaskan acuan baulu ke dalamnya. Masukkan sedikit minyak dalam setiap acuan.
4. Isi penuh acuan dan bakar selama 10 minit. Kuih ini akan mengembang. Bila dikeluarkan dari oven ia akan sedikit mengecut.

***KitaSembangPulak***
Shasha:
t/kasih atas jemputan Pn. Sri...tapi kete kita terlebih muatan dah, tak berani nak pergi sampai ke Leeds
Umimuadz: kek siko abis rayo dah...tunggu orang kek sinun buek open house jo
MamaFami: ye ke mama, nanti kita wat telur asin guna telur ayam pulak
Rinnchan: memang manis, tapi kita boleh buat ikut manis yg kita suka
Mamasya: dapat kat kita akok ni...kecut, berkedut atau pun tak, sapu bersih punya
Syah: pewittt...moga bisnes kencang

Lee Lin: org Johor rupanya...laksa johor mesti terer buat ni
Zakiah z: biasalah, kuih ni terkenal kat kelate nun
MUHAMMAD's secret admirer: Muhammad ni org Perlis
Jie Jie: masuk dlm oven moderen ke...kita hanya ikut dan patuh pd resepi yg suruh bakar dlm oven
Masriyah: k.jar guna acuan baulu/kuih cara tu...memang utk cik abg buko poso Yah buat lagi best ni sebab org kelate terer buat akok
Inie: w/salam...cik abg kita leh kut tengok web ni sebab ada 3 kekosongan lagi, kita tak leh
Nur: sah2 Nur ni bukan org kelate...Nur asal dr mana ye?
Cek de sam: nanti cuba minta kat org yg jual tu utk rasa dulu sebelum beli, cam nak beli buah le pulak
Kamalina: mesti best akok yg MIL Kamalina buat kan

Mama@nis: ooo..rupanya dia dah buat dulu, cuma tak uar-uarkan ye
Zaliana: tuan punya resepi singgah le t/kasih berkongsi resepi dan info ...sedap
Ct-nik: buat le ye...best kuih ni


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net