Hajar's FotoPage

By: Hajar Mohamed Yussof

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Sunday, 2-Dec-2007 18:11 Email | Share | Bookmark
Pasemboq

 
Huhuhu...hari ni dr pagi lagi hujan turun, plan nak gi carboot pun terbantut Bagi melayan hati yg lara, hari ni cek buat pasemboq...ambik resepi dr blog myperiukbelanga tapi ada ler cek alter sana sini sebab duk perantauan pandai2 le nak idup dan makan noo T/kasih kpd tuan empunya resepi


Pasemboq

Taugeh
Sengkuang-parut memanjang...kita ganti ngan karet
Timun-buang empulur dan hiris memanjang
Tauhu-potong dan goreng...kita guna tauhu yg tak perlu goreng
Telur-direbus dan dibelah wedges...kita potong membulat
Kentang, direbus, kupas kulit dan potong dadu besar2
Kobis-dihiris halus...ni kita tambah sendiri
Capsicum merah-potong memanjang...ni pun kita memandai tambah
Cucuq Udang*
Kuah Pasemboq**

*Cucuq Udang*
300 gm udang, cuci bersih, toskan
100 gm tepung gandum
20 gm tepung beras
Sedikit taugeh, cuci dan toskan-kita tak letakpun
Daun kucai, potong 1" panjangnya-kita ganti ngan daun bawang
1 biji telur
140ml air
Sedikit baking powder-kita tambah sendiri ni
Sedikit serbuk kunyit-pun kita tambah sendiri
Garam secukup rasa
Minyak untuk menggoreng

1. Satukan semua bahan kecuali minyak.
2. Panaskan kuali & goreng terendam adunan ini hingga kekuningan.
3. Toskan di atas kitchen towel hingga minyak benar2 kering. Ketepikan.Potong setelah sejuk.

**Kuah Pasemboq**
250 gm keledek, rebus hingga empuk, kupas kulitnya dan lenyekkan
200 gm kacang tanah, sanggar, kupas kulit dan blend halus
5 batang lada kering (jika mahukan pedas lagi boleh tambah), goreng sedikit minyak & blend-kita rendam ngan air panas je sebelum diblend
15 biji bawang kecil-diblend
4 cawan air asam jawa dari segenggam asam
2 tbsp bijan, sangar
3 tbsp gula melaka, tambah jika perlu-kita belasah guna gula merah je
4 tbsp minyak
Garam secukupnya

1. Panaskan minyak di dalam periuk, tumis lada kering & bawang kecil hingga wangi.
2. Masukkan air asam dan keledek lalu kacau hingga rata.
3. Apabila hampir mendidih, masukkan gula melaka
4. Jika terlalu pekat, tambahkan air, biarkan mendidih
5. Akhir sekali masukkan kacang tanah dan bijan, kacau hingga semua bahan sebati.
6. Perasakan dgn garam dan gula melaka jika perlu.(kat sini kita tambah sedikit sos cili dan sos ikan)
7. Renihkan seketika, bolehlah ditutup api.
6. Letakkan kuah atas bahan2 pasemboq...bolehlah dimakan tapi hati-hati jgn sampai besemboq dan bijik mata tesemboq

***KitaSembangPulak***
MamaFami:
ye ke mama...boleh percaya ka
Ida isk: kelakar le akak ni
Nabialishad: dah habis sepinggan, mau sepinggan lagi ka
Ana: kecoq ayaq lioq tu maknanya kena buat le naa
Mamasya: ye, betul sekali bicaramu itu
Roylazim: satu penangguhan, seribu penyesalan kak
Kak Ummi: clear kain2 baju tu dulu, sat gi mai sini makan pasemboq naa
Ummiaqil: mesti jadik...sejuk2 ni sedap baking kek tawww
Suzie&Nadzri:
MyPeriukBelanga: salam...tuan punya resepi sudah masuk ooo...t/kasih byk masuk rumah org yg baru nak masak memasak ni
Srsfeqah: rajin ke...kebetulan je ni
Kamalina: hehehe..byk sayoq,kdg2 makan tersemboq gak
Fazizaid: macam2 le akak ni
Unnamed: t/kasih...ikut ibu dia kut, perasannnnyee
Nur: buat memang leceh...kita buat ni pun beli sayur yg dah siap diracik2...senang keje sikit
Kak Leen: moga mertua akak cepat sembuh dan akak juga sentiasa sihat hendak-Nya
BondaRafiqin: ha ah...cepat, gi jenguk lak fp org lain lak...rasanya lagi banjir keybord bonda tu
Zairieza: lapar ye...balik dr opis nanti buat, k
Mat Gebu: try mat...MPB tu kan ke geng masak memasak mat kat MR
dOd: pembetulan dik..rajin yg kadang2 ada, kdg2 takde
Masriyah: pasemboq ni slang org utara, sama je ngan pasembor...rojak india tak sama ngan pasembor sbb bhn2 rojaknya lagi banyak

Afairuz: ambik le resepi tu...try kat umah ye, jgn try kat kedai taww


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net