Hajar's FotoPage

By: Hajar Mohamed Yussof

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Sunday, 16-Dec-2007 20:19 Email | Share | Bookmark
London Almond

 
He..he.. London Almond ni ambik masa 2 hari membuatnya...casing tak cukup le, coklat masakan tak cukup le, layan anak demam le, penat le dan bermacam-macam 'le'.. le lagi Ni feel raya haji le ni yg nak sangat buat biskut ni...kut2 tetamu ada menjengah rumah, ada le satu biskut utk dijamu ...tingin gak nak buat satu lagi biskut tapi rasa tak larat le pulak...tangguh lepas raya kut...sabor je le Resepi LA ni kita ambik dr fp Rossya...t/kasih ye akak berkongsi resepi


London Almond

250g mentega
2 biji kuning telur
1 biji putih telur
120g gula halus
500g tepung gandum
30g badam kisar
1/2 sudu teh esen vanilla
300g badam (pilih yang kecil2) bersihkan dan dibakar selama sepuluh minit (kita grill [high] 5 minit)
Secukup chocolate masakan (dimasak cara double-boil dan kalau hendak berkilat, campurkan sedikit shortening [kita buh minyak masak je])
Badam cincang dibakar secukupnya untuk taburan di atas biskut (kita guna manik2 gula hiasan & buat coklat drizzle)

1. Mentega, kuning telur, putih telur, gula dan vanilla digaul rata
2. Masukkan tepung yg sudah dicampurkan badam kisar sedikit demi sedikit, dan diuli hingga sebati.
3. Ambil sedikit adunan tepung, balutkan dengan sebiji badam dan bakar dalam ketuhar 160 C selama 15-20 minit sehingga masak (kita guna suhu 170 C)
4. Celupkan biskut yg tlh disejukkan terlebih dahulu dlm coklat cair, dan masukkan ke dalam mangkuk kertas dan taburkan badam cincang diatasnya.
5. Biarkan coklat benar2 kering, baru disimpan biskut ke dalam bekas kedap udara.

***KitaSembangPulak***
Balkhis N Madzli: t/kasih
MamaFami: ada kaitan antara gosok baju ngan buat kuih...dua2 perlu super power rajin
Nini: bagi nama Malaysia Almond ok gak ye
Ah Mat Gebu: memang berbaloi...cewahh cam iklan kamdar je
Lee Lin: camtu kena bg nama Bradford Almond le nampaknya
MaDiHa: keropok kering pun sedap gak...krup krap rangupnya tu pembuka selera
Masriyah: datang, kita jamu apa yg patut
Fliffy: moga sakit tekak cepat sembuh, nanti rugi tak larat nak telan makanan raya nanti
Daalia: angin rajin tengah ada ni
Kamalina: semangat raya haji di perantauan...moga banjir di msia cepat surut, amin
Mama@nis: marilah datang sini, tak jauh mana pun coventry tu...nampak gayanya duk kat sini tak buat korban cam di msia
Mamazieza: pos nanti mesti hancur...ala mama punya semekut lagi sedap tu
Alis: salam, t/kasih doa alis tu
BondaRaqynR:
@lh@mdulill@h: t/kasih

Kakyu: fuh..fuh..fuhh...moga cepat datang angin rajin lak
Ana: kadang2 idea datang, kadang2 takde terus
Srsfeqah: salam aidiladha juga buat dirimu
Fazizaid: best tengok tat nanas merah akak tu...selamat hari raya haji buat akak sekeluarga
Ibu Chempaka: salam aidiladha
Boxhousestudio: selamat hari raya aidil adha
Roylazim: t/kasih
Daalia: salam aidil adha
Eixora: salam aidil adha...moga bisnes sukses
Cek de sam: memang LA ni utk raya, salam aidil adha
Nur: selamat hari raya aidil adha
dOd: salam eid mubarak
Haniss: t/kasih
Zatidhati: cekodok bawang sedap tu akak...lain dr yg lain
Kak Leen: w'salam, selamat hari raya aidil adha...moga akak tak sedey2 lagi ye...


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net