Want your
own Fotopage?








 
Hajar's FotoPage

By: Hajar Mohamed Yussof

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 2-Jan-2008 20:24 Email | Share | Bookmark
Kuah Rojak

 
 
Masa duk selak2 buku himpunan resepi lama...terjumpa le resepi kuah rojak ni, alamak...lamanya tak makan rojak campur...apalagi buat le...Resepi ni kita dapat drpd SIL pd tahun 98/99 kalau tak silap...jadi kita alter dah resepi ni sebab susah nak agak kuantiti RM1 pada thn tu dgn tahun sekarang Jadi yg berhuruf merah tu kita punya versi


Kuah Rojak
Sumber: my SIL

1 botol cili sos
(1/2 cawan)
1 botol tomato sos (1/2 cawan)
1 botol kicap (1/2 cawan)
20 biji cili padi-diblend (kita guna cili kering)
+- 1 kg gula atau terpulang (kita guna 1/2 cawan)
RM1 gula merah(1 cawan)
RM 1 belacan dibahagi 2-bakar (kita ganti dgn 1 tbsp pes otak udang)
1 cawan air (1/2 cawan)
RM1 bijan-digoreng tanpa minyak** (terpulang)
Kacang tanah goreng tanpa minyak & ditumbuk kasar**- lagi banyak lagi best

1. Masak kesemua bahan (kecuali **) atas api sambil dikacau hingga mendidih
2. Bila agak pekat, masukkan bijan dan kacang tanah, angkat
3. Hidangkan bersama buah2an & sayuran yg disukai spt mangga muda, nanas, sengkuang dan mentimun (kat sini kita makan ngan buah apricot yg belum cukup masak, anggur hijau, nanas dlm tin, limau, mentimun dan karet...hentam sajalah labu )



***KitaSembangPulak***
Nabialishad:
memang best kalau ada mangga muda yg banyak dlm rojak
Nini:
Hanieliza: betui tu akak
Muna: healthy...tapi ada pes udang dlm kuah tu, resdung semakin menjadi2
dOd: mike tu lapor sesaje...maghi ler datang sini kiter makan same-same
Theseller: moga kain terhangat di pasaran mendapat sambutan hangat
Daalia: ha ah...janji cicah je ngan apa2 buah yg kita rasa nak makan
Mama@nis: meleleh ayaq liuq pulak dahh...anis nak dapat adik kot
Unnamed: nakkk...mari le bertandang ke rumah
MamaFami: kecur ye ma...kat msia mudah nak dapat rojak kan
Zatidhati:
Lee Lin: memang kat utara kuah rojak cenggini begitu fofular
Kamalina: ramai tul kata letak mempelam lagi best makan rojak, kat sini kadang2 ada gak jual mempelam muda yg kecik2 tu...tapi hari tu tak carik pun mempelam muda tersebut
Ida isk:
Penyulawa: memang sedap mencicah/colek ni sambil sembang2 ataupun sambil tengok tv
MaDiHa:
Nur: baru makan rojak juga rupanya
Masriyah: lesung batu tu nak bawak balik msia kalau tak pecah lagi

Jeff:resepi ni tak jamin sama cam org jual yg jeff katakan tu...tekak kita la ni, ok je makan apa saja
Ct: tul tu...cicah ngan stroberi memang best sesangat
Boxhousestudio: makan sekali sekala je ni akak...saja nak goda akak
Erna: favourite suami isteri, camtu best la duk mencicah, sebab ada geng


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2008.

ns4008229.ip-198-27-68.net