Hajar's FotoPage

By: Hajar Mohamed Yussof

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 14-Jan-2008 23:43 Email | Share | Bookmark
Siakap Tiga Rasa & Brokoli

 
Buntu (bercampur malas sebenarnya) nak masak apa utk santapan tghari ni...memandangkan ikan siakap ada 2 ekor yg belum dimasak so kita buat siakap tiga rasa...oleh kerana malas pulak nak masak sayur berasingan maka kita campurkan brokoli dlm masakan ni...senang citer


Siakap Tiga Rasa & Brokoli

2 ekor ikan siakap - garamkunyitkan dan digoreng garing, ketepikan
3 ulas bawang putih-potong dadu
1/2 labu bawang besar-potong dadu
1 batang serai-potong nipis
Sos Hot & Sweet Tomato Chilli : main tuang je dr botol... +- 6 tbsp
Sos tiram : +- 3 tbsp
Sos ikan : +- 1 tbsp
5 biji cili padi - potong (leh kurang / tambah ikut kepedasan yg disukai)
8 biji baby plum tomato-potong 2
Brokoli
1/2 labu bawang besar-hiris nipis
Air yg secukupnya
Sedikit gula (jika perlu)
Daun bawang-bhn tabur

1. Tumis bawang putih, bawang besar (dadu) dan serai sehingga naik bau
2. Masukkan sos hot & sweet,sos tiram dan sos ikan...kacau sebati. Tambah sedikit air dan biarkan mendidih (kita suka kuah yg banyak tetapi pekat)
3. Masukkan pula brokoli, bawang besar(hiris nipis), cili padi dan tomato, kacau seketika
4. Letakkan sedikit gula dan perasakan apa yg kurang dgn sos2 yg digunakan, angkat
***kurangkan rasa masinnya, sebab ikan sudah digoreng bersama garam dan kunyit***
5. Letak ikan di dalam bekas yg sesuai, lalu curahkan kuah di atasnya...tabur daun bawang sebelum dimakan bersama nasi...ratah pun boleh


***KitaSembangPulak***
Mamaella:
betul tu..goreng gitu je pun sodap
MaDiHa: ha ah...cam berjanji lak, suratan atau kebetulan
Maklang: hehehe...kalau siakap dah dimandikan ngan bunga, memang bertukar mukanya jadi ikan kembung
Masriyah: ikan tu saja selimut ngan sayur2 tu...bagi dia panas sikit musim winter ni
Unnamed: nama ikan siakap kat sini seabass...siakap kot
Ct: jgn jeles...udang galah NC masak lemak ittew lagi mengancammm
Cek de sam: di tekak kita sedap...tekak orang lain tak tau lah

Azie: mahal, 2 ekor £6.00 (buat2 tak convert sbb nak makan)...moga azie selamat melahirkan, insyaAllah
Zaliana: ha ah...org pompuan ni mesti kreatif kat dapur
Mamasya: betul tu...bab nak basuh periuk byk2 tersangatlah malasnya
Mummy jam:
Mama@nis: tak kisahlah ikan apapun...janji dapat masak apa yg kita inginkan, betul tak

Afairuz: mengidam...hmm ada apa2 ke ni


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net