Hajar's FotoPage

By: Hajar Mohamed Yussof

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 16-Jan-2008 22:38 Email | Share | Bookmark
Sotong oh Sotong

 
 
Minggu ni memang kita bercadang nak mencari sotong sebab lama dah tak makan sotong...tup-tup Kak Bib org kaya dr Hull datang menghantar 5 ekor sotong yg besar2 (dulu bagi rebung dlm tin besar)...alhamdulillah, itulah dinamakan rezeki, duk sebut2 sotong, cam magic je muncul depan mata...kalau bukan rezeki yg nak disuapkan ke mulutpun boleh terlepas...t/kasih buat Kak Bib sekeluarga, yg sekarang ni tengah bercuti ke Itali...moga selamat dan bergembira menikmati percutian di sana
Apalagi kita makan dgn jayanya sotong tu hari ini...3 ekor kita masak sambal, manakala 2 ekor lagi kita buat sotong goreng tepung spt dlm fp zakiahz yg diubahsuai drpd resepi ishzah...t/kasih berkongsi resepi


Sambal Sotong

Sotong - dicuci & dipotong kemudian kita rebus sotong dgn sedikit lada hitam
Bawang merah - blend
Bawang putih - blend
Cili kering - blend
Air asam jawa
Sos tomato
Sos tiram
Garam
Gula
Daun bawang
Bawang goreng

1. Pijarkan sedikit minyak, tumis cili bersama sedikit gula hingga agak garing
2. Masukkan pula bawang putih dan bawang merah, kacau sehingga naik bau
3. Masukkan air asam jawa dan sos tomato...kacau dan biarkan mendidih
4. Masukkan sotong, kacau seketika
5. Perasakan dgn sedikit gula dan garam
6. Sebelum diangkat, masukkan sedikit sos tiram...gaul mesrakan
7. Taburkan daun bawang dan bawang goreng sebelum dihidangkan


Sotong Goreng Tepung

Sotong yang dipotong bulat
1 sudu besar lemon atau secukupnya
Lada hitam
Bawang putih - kisar
Halia - kisar
***peraplah sotong dengan semua bahan di atas

1 biji telur - dipukul
1 sudu besar tepung beras + 1 sudu besar tepung gandum

1. Tuangkan telur dlm sotong yg diperap tadi, kemudian gaulmesrakan dalam tepung
2. Gorenglah menggunakan api sederhana sehingga warna bertukar keperangan
3. Hidangkan dengan sos cili (Ishzah kata sedap dimakan panas2 bersama sos cili dan mayonis)


Info Zakiahz:Lada hitam boleh mematikan bisa makanan laut, caranya dgn merebus makanan laut seperti sotong dan udang sebentar bersama dengan lada hitam dan sedikit garam. Kalau takmo rebus, peraplah makanan laut tersebut dengan lada hitam

***KitaSembangPulak***
MaDiHa: alhamdulillah...memang puas makan
Nur: makan panas2 cicah ngan sos, memang best
Shasha: bisa sotong tu...bagi sesiapa yg tak tahan memakannya...badan leh jadi gatal2 dan bengkak2
Zakiahz: memang sedap sotong resepi zakiah ni, t/kasih
Ah Mat Gebu: memang sedeyy, kira mat tak tahan bisa sotong tu kot
Rani:
dOd: alamak, lupa lak tanya sotong tu deme dr mana...rasanya bukan dr england
Jeff:
MamaFami:
Mama iwana: pssst...kita sebenarnya tak pernah lagi pi kuala perlis makan2 seafood kat situ w/p duk perlis lama, sedap erkk
Mama@nis: rezeki semua tu gee, takyah belaja...akak goreng sotong tu guna api sederhana je, takde lak meletup...mungkin gee boleh letak 1 atau 2 asam keping dlm minyak masa nak menggoreng sotong tu

Lee Lin: hehehe...kelakau ler Lee Lin ni
Haniss: alhamdulillah, ada rezeki kita makan sotong
Mamasya:
Lookzgood: moga bisnes sukses
Roylazim:
Eryne Jasmine: mula2 pregnant memang kurang sikit selera ye...apatah lagi if makan then keluar balik, harap cepat sihat seperti biasa


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net