Hajar's FotoPage

By: Hajar Mohamed Yussof

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 24-Jun-2008 17:23 Email | Share | Bookmark
Menu Sempoi

 
 
Menu kali ni memang sempoi sebab memang mudah je nak buat, bhn2 pun tak banyak sangat...kita suka buat resepi2 yg senang tetapi sedap cengginiSticky Chicken ni kita ambil resepinya dr rumah Muna iaitu Sticky Chicken Drumsticks...disebabkan kita guna seekor ayam yg dipotong2, jadi kena le pendekkan namanya kpd Sticky Chicken...t/kasih Muna kerana sudi berkongsi resepi yg mudah dan sedap ni, kita C&P je resepi asal Muna


Sticky Chicken

4 tbsp sweet chilli sauce- (kita guna hot & sweet tomato chilli sauce)
1 tsp finely-grated fresh root ginger
2 tsp soy sauce
zest 1 lime- (kita guna juice lemon je)
8 chicken drumsticks- (kita guna seekor ayam yg dipotong2)

1. Mix together the chilli sauce, ginger, soy sauce and lime zest. Pour over the chicken drumsticks and leave to marinate for as long as you can (put them in the fridge if marinating for any longer than 30 mins).
2. Place the drumsticks in a shallow baking tray, shaking off any excess marinade. Roast for 20 mins, then pour over the leftover marinade and cook for 5 mins more until sticky and browned.

*****
Taufu Bersos Tiram ni pulak kita ambik resepinya daripada rumah Jasmeen, saje je kita alih bahasakan kepada bahasa melayu 'Bean Curd with Oyster Sauce' yg Jasmeen buat tu, memang besttt resepi ni dan jugak mudah nak menyediakannya...t/kasih Jasmeen



Taufu Bersos Tiram

1 kotak taufu
2 ulas bawang putih
3 sudu besar sos tiram
Sayur campur - (ini kita tambah sendiri)
Daun bawang
Bawang goreng
Udang kering (goreng sekejap tanpa minyak & tumbuk halus)
Minyak bijan- (kita guna minyak zaitun-takde stok minyak bijan)

1. Cincang halus bawang putih & campurkan sos tiram
2. Letakkan taufu dan sayur campur ke dlm bekas tahan panas
3. Curah bhn 1. di atas taufu & sayur campur, kukus selama 10 minit
4. Angkat...taburkan daun bawang, bawang goreng & udang kering
5- Curahkan sedikit minyak bijan ke atasnya...siap!



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net