Hajar's FotoPage

By: Hajar Mohamed Yussof

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 27-Aug-2008 13:41 Email | Share | Bookmark
Nasi Kurma, Tutcute, Mamasya, Aishah dan Mat Gebu

 
 
 
 
 
Nasi Kurma ni kita buat sebab resepinya amat simple...2 in 1 gitu, tak payah lauk bagai...masak dan boleh terus makan...simple tapi pada tekak kita sedappp Kita tidak masak mengikut kuantiti resepi yg kita sertakan ni, main agak2 je sebab sendiri mau makan sendiri adjust laaa



Nasi Kurma

1 cupak beras basmathi
1 ekor ayam- bersih dan dipotong2
1 cawan susu cair-kita guna freshmilk
4 sudu besar rempah kurma-kita guna 1 paket kecil
1 sudu besar kaskas-kita tak letak pun
10 ulas bawang merah*
5 ulas bawang putih*
4 inci halia* (*blend)
5 bunga cengkih
2 batang kulit kayu manis
1 senduk minyak sapi-kita guna butter
1/2 cawan minyak
Air secukupnya
Garam secukup rasa

1. Beras dibasuh dan direndam kira-kira 5 minit, kemudian toskan
2. Gaulkan ayam bersama rempah kurma, kaskas dan bhn blend*...perap kira-kira 5 minit
3. Panaskan minyak sapi dan minyak, masukkan ayam bersama2 bhn perap, bunga cengkih dan kulit kayu manis, kacau hingga pecah minyak
4. Masukkan pula air, susu dan garam.
5. Apabila mendidih masukkan beras dan kacau rata, kecilkan api biar hingga masak
(Langkah 5 ni...kita masuk je dalam rice cooker )
6. Setelah masak leh le dihidangkan bersama taburan kismis, gajus dan bawang goreng jika suka...kalau rajin buat acar lagi besttt, tak rajin...masak je, terus ngappp...

Tutcute pulak bukan lah makanan tapi Tutie yg sememangnya kiut miut ni seorang photographer yg canggih lagi pandai buat lawaks telah bagi award kat kita...suka sangat kita, t/kasih Tutie ye...muahhhh



Mamasya, tentulah semua pengunjung FP kenal...nun duk kat Brunei, makanan kat umah Mamasya semuanya best2...deko kek pun banyak cantikkkk Mamasya gak bagi award kat kita, selautan t/kasih buat Mamasya...kita suka sangat
Award ini juga turut diberi oleh Aishah yg berada di Jepun...nak tahu keseronokan duk di Jepun, jom lawat FP Aishah...t/kasih Aishah



Mat Gebu sememangnya glamer di alam maya ni...."walaupun rupanya tidak ku kenal tetapi masakannya tetap menjadi pujaan hatiku"...juga telah sudi mencemar duli memberi 2 award lagi tu kat kita...sebumi t/kasih buat Mat



Dan award ni kita nak bagi kpd:

Mamasya
Zaiy
Nurfikas
Yah
Linda
Intan
K.Haiza
Jas
Aishah@ummiaqil


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net