Hajar's FotoPage

By: Hajar Mohamed Yussof

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 1-Jan-2009 00:00 Email | Share | Bookmark
Selamat Tahun Baru

 
 
 
 
 
 
 


SELAMAT TAHUN BARU 2009 dan MAAL HIJRAH 1430...Kita dan keluarga masih lagi di bumi UK ni, masih lagi berpeluang merasai suhu - 4 C...ingatkan kaki sudah berada di bumi tercinta M'sia, namun kita hanya mampu merancang, Tuhan juga yg menentukan...moga di tahun baru ini membawa kejayaan buat suami kita yg tercinta dan berlaku semua perkara2 positif dalam hidup kita semua, jgn positif dadah, sudah!...muahahaha

Untuk mengingati 2008 yg haihai babai, kita titipkan peristiwa yg berlaku di dalamnya yg belum kita paparkan, disebabkan astro tak siarkan utk kita secara xclusif, jadi kita syok sendiri paparkan di sini...ahakkks...yg pertamanya resepi Kuih Tepung Gomak yg telah kita kopipes drpd FP Madiha secara xclusif juga tapi kita buat guna inti kelapa gitew...t/kasih Kak Madiha



Tepung Gomak

Bahan2 Inti-sukatan ni kita main belasah je...
Kelapa parut
Gula melaka/gula merah
Gula halus
Air

Cara2 memasak inti
Masuk air, gula melaka dan gula halus dlm periuk, masak hingga gula hancur/larut...Masukkan kelapa parut, kacau sebati dan masak sehingga inti agak2 kering gitew

Bahan2 Serbuk Kacang
250 kacang hijau

Cara2 menyediakan serbuk kacang
Bersihkan kacang dan tos. Goreng kacang tanpa minyak dengan api sederhana
hingga berbau wangi dan warnanya bertukar kecoklatan. Tunggu sejuk sikit kemudian dikisar dlm pengisar kering. Ayak dan kisar lagi lebihan dan sisa2 kacang yg masih kasar tadi sehingga habis dan ayak lagi. Ketepikan dahulu.
Nota Kaki Malas : kita guna tepung kacang hijau yg kita sanggaikan terlebih dahulu

Bahan2 Doh
400 gram tepung pulut
1/2 sudu kecil garam (dibancuh dlm santan)
1 cawan santan (ni kita agak2 jer lupa nak sukat)

Cara2 membuat kuih
Adunkan tepung pulut dengan santan dan uli sehingga mendapat doh yg lembut (tak keras sgt dan tak lembik sangat) Perlu diingat.. santan jangan dimasukkan sekaligus.. masukkan sikit sikit takut terlembik. Jika masih keras dan tak cukup santan.. boleh tambah dengan air.. masukkan sikit2 sambil uli.
Jerang air dlm periuk secukupnya..
Bila dah dpt doh yg dikehendaki.. ambil doh sebesar bola pimpong.. leperkan.. dan masukkan inti. Inti biar lebih.. baru sedap sikit.. kemudian tutup inti elok2 dan buat bulat2 kemudian leperkan. Bila air mendidih.. masukkan kuih dan tunggu hingga dia timbul. Angkat dan tos kejap kemudian golekkan dlm tepung kacang hijau tadi.

Tips: Semasa membentuk kuih.. jangan bentukkan sehingga habis baru nak rebus.. dikhuatiri tepung yang siap dibentuk akan melekat2 pd bekas yg kita susun akan menyebabkan intinya terbuka.. sebab tepung pulut ni sensitif dan lembut sikit. Jadi buatlah dlm 4 biji gitu.. pastu rebus.. sambil buat lagi dan begitulah seterusnya...
Nota Kaki Lapar : Sementara kita tunggu yg direbus seterusnya timbul, kita makan yg 4 ketui tu...hihihi

Kedua keberangkatan pulang Asmah dan Ida ke tanahair sehari sebelum hari raya haji yg lalu... insyaAllah akan bertemu nanti di M'sia...tapi itulah...'setiap pertemuan ada perpisahan, namun perpisahan itu sering membangkitkan resah rindu yg berpanjangan...' cewahhh berfalsampah pulak...lama betul tak berfalsampah...'hidup ini ibarat roda impian...kdg2 dapat duit, kdg2 muflis'...hishhh, meghapu meghaban dah ni... moga ASDA(Gelaran kat depa berdua) terus sukses dlm hidup


Kunjungan ASDA dan Ee ke teratak kita

Ketiganya, kunjungan kawan cik abg kita dr Manchester yg singgah sebentar sebelum meneruskan destinasi ke York, yg keesokan harinya akan bershopping sakan sempena boxing day...dengar citer byk kete2 rakyat msia sarat dgn hasil tangkapan pada ari tu...lum lagi hasil tangkapan di Next yg dibuka kul 5 pagi hari berikutnya kete kita je pancit tayar, bkn disebabkan terlalu berat hasil tangkapan tetapi menyebabkan kita kena duk diam2 kat umah


Handbag biru tu terlalu berat ngan £ utk shopping nanti...

Keempat, di akhir 1429 H, ber'potluck' di rumah En Afifi & Pn. Muna...sempat solat asar dan maghrib berjemaah serta membaca doa akhir dan awal tahun...moga tahun baru hijrah ini membawa rahmat dari Allah dan moga saudara islam kita di palestin selamat dari keganasan israel yg biadap lagi monyet itu dan moga Allah menimpakan bala ke atas israel di dunia ini lagi...kat akhirat memang dah pasti, ditimpa bala atas mereka di dunia ni...baru besttt kita nak ucap 'padan muka hangpa!'



Antara menu potluck


Antara kaum bapa yg hadir


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net